Gallen-Kallelan ja Maksim Gorkin tuttavuus sai jatkoyhteyden mm. 16.4.1917 Pietarissa dramaattisessa Suomen taiteen illassa ja sitä valmisteltaessa.
Pietarissa oli ollut useita Suomen taiteen näyttelyitä, mutta juuri vuoden 1917 maaliskuun vallankumouksen jälkeen toteutunut oli vertaansa vailla. Suomalaiset olivat auttaneet monin tavoin Venäjän oppositiota, ja nyt oli tullut
aika maksaa se korkojen kera. Jo Lvovin väliaikaisen hallituksen kumottua Suomen sortotoimenpiteet Maksim Gorki sähkötti Helsinkiin: ”Onnittelen sydämellisesti rakastamaani Suomea. Eläköön Suomi", ja hän sai mm.
Sibeliuksen, Järnefeltin, Gallen-Kallelan ja Rissasen allekirjoittaman vastauksen: "Teidän kauttanne, vapaushengen edustajana, vapaustaistelun ensimmäisissä riveissä seisovana, tervehdimme me, suomalaiset kirjailijat, taiteilijat,
kuvanveistäjät, arkkitehdit, säveltäjät ja teatterialan työntekijät, sydämemme pohjasta Venäjän vapautuksen sankareita ja heidän aatettaan, joka on maailmalle tuonut ikuisen uudistuksen. Tervehdys teille,
toverit!"
Se antoi uutta puhtia myös jo syksystä 1916 valmistellulle näyttelylle. Venäjän johtavien kulttuurivaikuttajien Nadezda Dobytsinan ja Aleksandr Benoisin voimin sen
suojelijoiksi ja tuli taiteen ja politiikan tähtikaartia, kuten mm. kuvataiteen Nikolai Altman, Konstantin Somov ja Dmitri Tolstoi (Eremitaasin johtaja), musiikin Sergei Prokofjev, Fjodor Saljapin ja kirjallisuuden Leonid Andrejev ja Maksim Gorki puhumattakaan
politiikan Aleksandr Kerenskistä, Suomen asiain komissaarista Fjodor Roditsevista ja ulkoministeri Pavel Miljukovista.
Avajaisiin kutsuttiin myös
legendaarisia vallankumouksellisia kuten Nikolai Brunein ja Vera Figner, joka oli osallistunut Aleksanteri III:n murhanneeseen salaliittoon. Myös taiteen radikaaleinta kärkeä edustaneet futuristit kutsuttiin mukaan Vladimir Majakovskin johdolla.
Suomalaisten taiteilijoiden vastaanotto Pietariin oli keisarillisine vaunuineen ja leijonalippuineen kuin valtiovierailla. Avajaisten Suomea ylistäneet ja sille suuria lupauksia antaneet uutisten mukaan
”loistavat” puheet olivat korkealla pilvissä – kuten suomalaisten vastauksetkin niihin. Musiikkina oli sotilassoittokunnan Porilaisten marssi ja Marseljeesi.
Näyttelyssä
oli 291 teosta 39 taiteilijalta Eero Järnefeltistä Ville Vallgreniin, Juho Rissaseen ja Helene Schjerfbeckiin. Avajaisista suomalaiset lähtivät Marskentän tuoreille sankarihaudoille ja sitten koko lähes 200 hengen Pietarin kulttuurikerman
illalliselle Donon-ravintolaan. Siellä jatkui Suomen ylistys suurin näkymin ja lukuisin maljoin Porilaisten marssin ja Marseljeesin toistuessa. Mutta sitten tapahtui muutakin, joka ennakoi mitä tuleman piti.
Punaisten tulppaanien koristamassa pääpöydässä oliva venäläistä eliittiä ulkoministeri Miljukov, Roditsev, Nabokov, Ranskan suurlähettiläs Maurice Paléologue, kummankin
puolen taiteen kärkeä Gorki, Gallen-Kallela, Rissanen, Järnefelt, Vallgren, Kajanus, Sergei Prokofjev, Ivan Bunin ja Alexander Benois.
Vanhat tuttavat ja jopa ystävät Gorki
ja hänet sekä piilotellut että maalannut (kuva) Gallen-Kallela istuivat rinnakkain. Yllättäen Vladimir Majakovski laittoi tuolinsa Gallen-Kallelan ja Gorkin väliin ja alkoi syödä ja juoda heidän antimistaan. Gallen-Kallela
tuijotti hämmästyneenä ja Gorki nauroi äänekkäästi. Vuonna 1933 emigranttina ensimmäisenä venäläisenä Nobelin kirjallisuuspalkinnon saanut Bunin otti etäisyyttä, ja Majakovski kysyi häneltä
"Vihaatteko minua kovasti?" "Se olisi liian suuri kunnia teille," Bunin vastasi.
Sitten ulkoministeri Miljukov yritti pitää puheen, mutta Majakovski meni lähelle ja alkoi kiljua. Ranskan
lähettiläs Paléologue yritti pelastaa tilannetta, mutta sai saman käsittelyn. Lopulta kaikki illallisen futuristit tömistivät lattiaan, hakkasivat nyrkeillään pöytään ja "hohottivat äänekkäästi,
ulvoivat, vinkuivat, röhkivät". Solvauksiakin sateli siinä välissä. Lopulta suomalaisetkin koettivat huonoin tuloksin rauhoittaa Buninin sanoin ”homeerista kaaosta”.
Myöhään
illalla siirryttiin kuitenkin jatkoille. Mutta siinä välillä futuristeihin kuulunut David Burljuk pistäytyi Suomen asemalla. Sinne saapui seuraava Suomen juna mukanaan eräs Vladimir Iljitš Lenin. Osana Saksan strategiaa hänen
30 hengen seurueensa oli päässyt lähtemään 9. huhtikuuta Sveitsistä junalla läpi Saksan kohti Ruotsia. Ja Haaparannan sekä Tampereen kautta nyt oltiin perillä Pietarissa.
Suomen asemalla kuultiin Leninin ”huhtikuun teesit”: rauha heti, vanha valtio ja armeija on lakkautettava, pankit ja tuotantovälineet on sosialisoitava, suurtilat on jaettava talonpojille. Burljuk kävi asemalla ottamassa vastaan
Leninin, ja palattuaan illalliselle hän sanoi keskellä homeerista kaaosta Leninistä Majakovskille ja hänen rakkaalleen Lilja Brikille: "Hän vaikuttaa mielenvikaiselta, mutta on hirvittävän vakuuttava."
Vladimir Majakovski koki Neuvostoliitossa uskomattomia vaiheita, jotka päätyivät itsemurhaan vuonna 1930. Sen jälkeen Lilja Brik protestoi urheasti Stalinille vuonna 1935 Majakovskin runojen vähäistä
arvostusta. Joidenkin tietojen mukaan tämä pyyhki Brikin nimen pois telotuslistalta, ja varmasti tiedetään Stalinin kirjeestä Nikolai Jezoville: ”Majakovski on edelleen paras ja lahjakkain
neuvostoajan runoilijoista. Välinpitämättömyys hänen kulttuuriperintöään kohtaan on rikos.” Vielä opiskeluaikanani 1960-1970 –lukujen vaihteessa Majakovskin siteerausten runsaudesta saattoi Suomessa
päätellä, minkä sortin sosialisti oli kyseessä.
Huhtikuussa 1917 Pietarin näyttelyn avajaisten jälkeinen viikko oli yhtä suomalaisten taiteilijavieraiden juhlintaa.
Sen kohokohta oli Fjodor Saljapinin kutsu tulla kuulemaan häntä oopperaan Boris Godunovina, eikä inspiraatiota Venäjän hallitsemisen tuskaan tarvinnutkaan kaukaa hakea.
Kuukautta aikaisemmin myös Suomesta tullutta laajaa poliittista valtuuskuntaa oli juhlittu riehakkaasti. Pari viikkoa myöhemmin Suomen sosialistien valtuuskunta tuli Pietariin tapamaan Leniniä - ja jäi
hänen koukkuunsa.
Taidenäyttelyn juhlahumua alkoi kuitenkin pian viilentää lehdistöön tulleet taidenäyttelyn arvostelut, eivätkä mukana olleiden venäläisten
muistiinpanotkaan juuri kiittäneet. Parhaassa luomiskaudessaan ollut säveltäjä Sergei Prokofjev uskoutui päiväkirjalleen: ”Toisena lompäivänä oli suuremmoinen Suomen taiteen näyttely… Olin sen
kunniakomiteassa yhdessä taiteen ja politiikan hienoimpien nimien kanssa… Näyttely osoittautui kuitenkin pitkästyttäväksi ja yksitoikkoiseksi. Ei ollut yhtään eloisaa työtä, eikä elävää
väriä. Aivan kuin kaikki olisi maalattu pilvisenä päivänä.” Vallankumouksensa tielle lähteneen Pietarin runsaan polemiikin tiivisti sattuvasti Jevgeni Levinson: "Suomalaisen taiteen tyyneys ja rauha ei tarjoa sijaa
meidän janollemme ja meidän rauhattomuudellemme. Pohjoisen lahtien kirkkat vedet ovat liian matalat laivoille, jotka ovat lähteneet matkalle tulevaisuuteen."
Ehkä joku olisi voinut
jo tuolloin päätellä, että suomalainen henki oli syvimmiltään lähdössä eri tielle kuin venäläinen. Ja jos vastaava näyttely olisi juuri tuolloin pidetty jossakin läntisessä pääkaupungissa,
oma suomalainen identiteetti olisi tullut sielläkin esiin vertaamalla suomalaista taidetta niidenkin virtauksiin. Siitä oli saatu esimakua jo vuoden 1908 Pariisin Syyssalongin Suomen taiteen näyttelyn modernistisessa
ranskalaisessa kritiikissä.
Kuten syntyisin Viitasaaren Keiteleen Unto Hämäläinen nyt kertoo, itsenäisen Suomen täyttäessä
100 vuotta sille identiteettiä antanutta vuoden 1904 Gallen-Kallelan Keitelettä arvostettiin monissa pääkaupungeissa kuten Lontoon National Galleryssä omistamalla sille kokonainen oma arvostettu näyttely. Tosin suomalaisten kulttuurisivujen
ja -toimitusten syvävirta jatkoi silloin ja jatkaa yhä suomalaista kansallisuutta vierovassa Majakovskin hengessä.
-------------------
Lähteitä mm.:
- Ben Hellmanin: "Mnogo! Mnogoo! Mnogoo!" Suomalainen taidenäyttely Petrogradissa 1917 https://journal.fi/idantutkimus/article/view/83132/42254
- 1917, Free history
- Risto Volanen: Suomen synty ja kuohuva Eurooppa. Otava 2107
- Pekka Tarkka: Joel Lehtonen I, II.
Otava 2009
- Ilmakuvat: KSLM.fi, Urpo Upi Minkkinen