Olen seurannut maamme ulkopoliittista päätöksentekoa runsaat 40 vuotta, viime vuosikymmenellä myös varsin läheltä. Uuden Turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon käsittely eduskunnassa on jotakin aivan uutta.
1. Sotilaallinen liittoutumattomuus
Itse selonteossa sanotaan mm.
seuraavasti:
”Suomi on sotilasliittoon kuulumaton maa, joka harjoittaa yhteistyötä Pohjois-Atlantin liiton kanssa sekä ylläpitää mahdollisuutta hakea Nato-jäsenyyttä.
Suomi ei nykyisen hallituksen aikana valmistele Nato-jäsenyyden hakemista.”
”Sotilasliittoon kuulumattomana maana Suomi varautuu sotilaallisten uhkien torjumiseen ilman ulkopuolista
tukea ja ylläpitää tämän vuoksi kaikkia puolustusjärjestelmän suorituskykyalueita. Suomen puolustusjärjestelmän ydin on puolustusvoimien tuottama sotilaallinen puolustuskyky. Sotilaallisen puolustusjärjestelmän
kaikki avainsuorituskyvyt on pidettävä puolustusvoimien hallussa.”
Ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä (1/2013 vp) sanotaan mm. seuraavasti:
”Asiantuntija-arvioiden mukaan kansallista identiteettiä ja omaa kansallista puolustuskykyä korostava on edelleen yleistä, vaikka sotilaallisen liittoutumattomuuden aukoton toteuttaminen
keskinäisriippuvuuksien maailmassa ei ole tosiasiassa käytännössä enää täysin mahdollista. Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa tuotiin esiin tähän tosiasiaan
liittyvä turvallisuus- ja puolustuspoliittisen verkottumisen tarve ja toisaalta turvallisuuspolitiikkaan oleellisesti kuuluva kansallisen riippumattomuuden korostaminen.”
Oleellista
tässä on se, että valiokunta ja jos eduskunta sen mietinnön hyväksyy itse eduskunta toteaa tosiasiaksi, ettei sotilaallisen liittoutumattomuuden toteuttaminen ole mahdollista. Kysymys on koko ulko- ja turvallisuuspolitiikan kulmakivestä.
Lauseeseen liittyvät lievennykset eivät muuta asiaa, koska sotatilassa ei voi olla osittain liittoutumaton. Jokainen Suomea seuraava suurlähetystö, ulkoministeriö ja pääesikunta tekee lausumasta yhden ainoan johtopäätöksen.
Kaiken lisäksi muotoilu ei sisälly tässä asiassa asiantuntijavaliokunnan eli puolustusvaliokunnan lausuntoon, vaan on syntynyt ulkoasiainvaliokunnassa.
Kysymykset.
Kun perustuslain mukaan Tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa päättää
ulkopolitiikasta, mikä on perustuslaillinen tilanne, jos eduskunta päättää toisin ulkopolitiikan peruskysymyksestä?
Jos eduskunta päättää toisin kuin
hallitus ulkopolitiikan peruskysymyksestä, mikä on hallituksen asema parlamentaarisen luottamuksen kannalta?
2. Valtion suvereniteetti
Ulkoasiainvaliokunnan mietintöön sisältyy seuraava lausuma:
”On selvää, että puolustusta koskevat päätökset
ovat vaikeita, koska niitä pidetään valtiosuvereniteetin ydinalueena. Suomen kuten muidenkin EU-jäsenmaiden kannalta on kuitenkin arvioitava yhteistyön merkitystä suhteessa EU-yhteistyöstä saatavaan lisäarvoon.”
Kysymys
Kun perustuslain mukaan Suomi on täysivaltainen eli suvereeni tasavalta, onko mahdollista, että eduskunta mietinnön hyväksymällä
voi suhteellistaa suvereniteetin ja spekuloida sen vaihtoarvosta suhteessa EU-yhteistyöstä saatavaan lisäarvoon?
Lisäksi
Ensimmäisestä kysymyksestä seuraava monin osin kohdalleen osuva arvio.
HELSINGIN SANOMAT 28. huhtikuuta: Itämerestä
on taas tullut rauhaton meri.
HS-analyysi, Kari Huhta
”Suomessa on takana monivuotinen hedelmätön
väittely Natosta. Lisäksi perinteisten puolustusratkaisujen kannattajat lähtivät liikkeelle toissa vuonna vastustamaan
säästöjä ja puolustusvoimauudistusta. Viimeinen erä on käyty pohjoismaisen puolustusyhteistyön rajoista.
Kiistelyssä tultiin merkittävään käännekohtaan perjantaina, kun eduskunnan ulkoasiainvaliokunta
hyväksyi yksimielisen mietinnön hallituksen turvallisuuspoliittisesta selonteosta.
Asiantuntija
päätteli, että perussuomalaiset ja keskusta eivät enää aio käyttää puolustusta oppositiopolitiikassa
vaan ovat kääntäneet katseensa vuoden 2015 vaaleihin ja sen jälkeisiin mahdollisiin hallituspaikkoihin. Vielä vähän aikaa
sitten puolueet haukkuivat äänekkäästi Islannin ilmavalvontaharjoitusta. Nyt ne hyväksyivät muotoilun, jonka mukaan
"sotilaallinen liittoutumattomuus ei käytännössä ole enää täysin mahdollista keskinäisriippuvuuksien vuoksi".