Kommentit ovat tervetulleita

Hyvä vieras, Arvostan kaikkia kommentteja.

Siirrä/aseta puhekupla kuvaan hiiren avulla

Kirjoita teksti puhekuplaasi

Shape:
 
Kirjoittaja Risto Volanen, 28. kesä, 2014
Hyvä Pirjo Ervola,
Kiitos kommentista.
Pääpiirteissä liityn siihen, mitä sanotte. 1809 -merkkivuoden aikan vähän kirjoitinkin noista teemoista. Kun Suomen historiassa toteutuvat tietyt pitkät kaaret, on tärkeätä, että kirjoitatte niistä uuden polven tietoon. Hyvää kesän jatkoa, Risto Volanen
Kirjoittaja Pirjo Ervola, 28. kesä, 2014
Anjalan liitosta, Liikalan kapinasta (nootista) ja/ eli Suomen itsenäistymisen taustoista.

Olemme samaa mieltä siitä, että Suomen itsenäistymiseen johtanut toiminta alkoi jo viimeistään Liikalan nootista ja siihen liittyvästä Anjalan kapinasta. Näiden likkeiden sisältönä ja tavoitteena oli Suomen itsenäistyminen.

Yksi tärkeimmistä itsenäisyyden petaajista oli Georg Magnus Sprentporten. Georg (Göran) Magnus Sprengtporten (Suomessa usein myös muodossa Yrjö Maunu) (16. joulukuuta 1740 Gammelbackan kartano, Porvoo – 13. lokakuuta 1819 Pietari, Venäjä[1]) oli Ruotsin ja Venäjän poliikassa vaikuttanut kreivi. Hän on Suomen ensimmäisen kadettikoulun isä sekä autonomisen Suomen ensimmäinen, mutta lyhytaikainen kenraalikuvernööri. Hän pakeni Venäjälle Anjalan liiton jälkeen, kun Ruotsi vaati Anjalan liiton ja Liikalan nootin osallisia tuomiolle ja mm. telotti liikkeeseen osallistuneen Hästeskon isänmaan petturina. Se loikka oli kuitenkin mitä suurionnisin sattuma Suomen historian kannalta, sillä Venäjän hovi ja ylin johto oli erittäin kiinnostunut Sprengtportenista ja myöhemmistä Venäjälle muuttavista vaikutusvaltaisista suomalaisista. Hän ei ollut itse osallistunut Anjalan liittoon tai Liikkalan nootin valmisteluun, mutta rohkaisi keisarinna Katariinaa tukemaan sitä.
Anjalan liitto oli Ruotsin armeijan upseerien Liikkalan nootista alkunsa saanut kapina kuningas Kustaa III:ta vastaan Kustaan sodan aikana.
Liikalan nootti: Liikkalan sotaleiristä Ruotsin armeijan upseerit lähettivät 9. elokuuta 1788 Venäjän keisarinnalle Katariina II:lle ns. Liikkalan nootin. Kirjeessä upseerit kertoivat huomanneensa, että aloitettu sota on Ruotsin kannalta oikeudeton. Kirjoittajat toivoivat Ruotsin ja Venäjän naapurisopua ja esittivät, että tämän edistämiseksi Venäjä luovuttaisi Ruotsille Turun rauhassa 1743 saamansa ns. Vanhan Suomen alueen eli Kaakkois-Suomen. Rauhantahtoaan vakuuttaakseen upseerit olivat jo vetäneet joukkonsa Ruotsin puolelle rajaa. Anjalan liittokirjan tekstin ideoi Johan Anders Jägerhorn ja muotoili Karl Henrik Klick.
Niinpä sitten Suomen irtauduttua Ruotsista 1809 ja liityttyä Venäjään oli
Pietarissa jo valmiina tietynlainen Venäjän päättäjäpiirien luottamusta nauttiva epävirallinen Suomen edustusto jo valmiina ja myönteinen Suomi-kuva luotuna. Käsittämättömän nopeasti virtasi suomalaisia merkittäviä henkilöitä ja sen ajan suihkuseurapiirejä Suomesta Pietariin. Yksi esimerkki on Aurora Karamzinin isäpuoli Walleen, joka osasi hyödyntää suihkuseurapiirejä ja suhteita keisarillisiin piireihin. Edellä mainitut piirit saivat siis aikaan sen, että Suomella oli edustusto Pietarin eli Venäjän päättävässä organisaatiossa, oma melkein itsenäinen Suuriruhtinaskunta eli autonominen osavaltio, laaja päätsvalta Suomen asioista ja erillinen kenraalikuvernööri. Kun sitten Suomi itsenäistyi v 1917, oli Suomi tähän valmis organisaatioiltaan ym. Ilman tuota valmistelevaa vaihetta 1809 -1917 itsenäistyminen ei olisi ollut mahdollista. Myös Suomen säädyt osasivat hallinnoida ja politikoida hyvin autonomian ajalla, ottaen huomioon, että yhteiskunnallinen muutos oli valtava, teollistuminen sähköstä höyrykoneisiin, metallitekniikkaan, puhelimiin, radioon ja filmitekniikaan vuosina 1850 - 1900. Huikea jakso. Suomella oli hyvä onni.

Aikansa poliitikoilla oli siis hyvät sosiaaliset taidot käsitellä keisareita, Leniniä ja Staliniakin.


















Kirjoittaja Sami Määttä, 12. kesä, 2014
Luin myös Nuoren Keskustan kylmä sota -kirjoituksen http://www.ristovolanen.fi/118302907 -- tarkkaa ajankuvaa ja kokonaisuuden arviointia tärkeistä vaiheista!
Sähköposti:
Kirjoittaja Sami Määttä, 12. kesä, 2014
Tämä jotenkin putosi pois äskeisestä palautteestani;
Jo nyt nähtävillä oleva keskustelu on supermielenkiintoinen. Vuonna 1953 syntyneenä mulla on henkilökohtaistakin kokemusta 60-luvun lopun riennoista mm. teiniliittolaisissa ja eräänlaisissa underground- meiningeissä.
Sähköposti:
Kirjoittaja Sami Määttä, 12. kesä, 2014
Kirjoitus Vanhan valtauksesta http://www.ristovolanen.fi/118302918 kiinnostaisi lukea, mutta taitaa olla jonkinlaisen liittymisen tai maksun takana, vai? Keskustelunkin mieluusti lukisi kokonaan. Nyt taitaa pidemmät kommentit jäädä avautumatta.
Sähköposti:
Kirjoittaja Martti, 20. touko, 2014
Järvenpään kaupungin kulujen alentaminen.
Eikö ole täysin väärin leikata kuluja kaikesta tasapuolisesti?
Perustelut:
Arkielämän kannalta on tarpeettomia tai hyvin suppeaa kansalaisten joukkoa hyödyttäviä palveluja.

Päätöksenne lomauttaa terveyden hoitohenkilökuntaa ja erityisesti lääkäreitä ei vaikuta mitään hyvätuloisille, mutta mutta...

Sitten perua lomautus pariksi vuodeksi on sama kuin sanoa lääkäreille älkää tulko meille töihin, jos saatte muualta vakituisen paikan sillä me lomautetaan.
Sähköposti:
Kirjoittaja Hannu Puurula, 26. maalis, 2014
Mikä ihme halu teillä joillain kepun 'älyköillä', sinulla ja esim. ed. puoluesihteerillä on p-kantaa omaan pesään, se on minusta raukkamaista. Sipilä sai onneksi aikaan melkein Kepun tavoitteiden mukaisen lopputuloksen. Sinä olit kuitenkin heti puremassa hänen kinttuaan. Eikös kuitenkin pj:lla ole valtakirja hoitaa hommia ja hänen asemansa päätetään ao. elimissä eikä julkisuudessa. Etkö sinäkin voisi kunnioittaa tätä periaatetta?
Tämmöinen höpötys vahingoittaa puoluetta ja sen imagoa!
Sähköposti:
Kirjoittaja Risto Mäkinen, 25. maalis, 2014
En ymmärrä miksi pitäisi vetää mattoa nyt Juha Sipilän jalkojen alta kun hän Suomen kannalta vakavassa tilanteessa on pyrkinyt avaamaan vaikeita politiikan umpisolmuja. Voimavarat pitäisi suunnata kehittämään viiden SOTE-alueen mallia kuntien kannalta järkevään suuntaa. Kun arvioin pääkaupunkiseudun terveydenhoidon mallia niin en näe suuriakaan muutoksia Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) ja esim jonkin Espoon terveyskeskuksen välisissä suhteissa ainakaan potilaan kannalta. Olen sen linjan läpikäynyt vakavassa sairaudessa ja se toimii. Eipä kai rahoitusmallikaan paljoa muuttuisi. Tässä HUS-HYKS keslittämisessä ainakin erikoissairaanhoito on huippuluokkaa. Varmaankin uusi Oulun SOTE-alue on täysin eri tyyppinen jo alueen laajuuden vuoksi ja järjestettävä sen ehdoilla.
Metropolialue edellyttää yhteistä kaavoitus ja asuntopolitiikkaa. Se vähentää kuntien välistä vääristynyttä kilpailua ns. hyvistä veronmaksajista. Metropolialueen väestön kasvu ei ole enää maan sisäistä muuttoa vaan enemmistö kasvusta on maahanmuuttajia. Sekin on otettava sekä metropolialueen että koko Suomen kehittämisessä huomioon
Sähköposti:
Kirjoittaja Markku Sanila, 24. maalis, 2014
"On myös muistettava että kuntien järjestämä sairaanhoito on poikkeus koko Euroopan tasolla joten kyllä siinä voidaan edetä uudellakin tavalla. ", kirjoittaa Tuomo Pienimäki.

Poikkeuksellista muuhun Eurooppaan verrattuna on ollut nimenomaan rahoituksen hajanaisuus eikä se tässä esityksessä ilmeisestikään muuksi ole muuttunut. Vaikeaa arvioida kun substanssia on tuotu niin vähän arvioitavaksi, ehkä sitä ei vielä olekaan juuri enempää kuin että viidellä alueella terveys- ja sosiaalitoimi naitettaisiin yhteen. Nykytiedoin kunnille olisi jäämässä rahoitusvastuu, rahan käytöstä vain päätettäisiin entistä etäämmällä, ehkäpä suuruusluokkaa noin puolet kuntien nykybudjeteista.

Sähköposti:
Kirjoittaja Tapani suontama, 24. maalis, 2014
Hei !
Jos päätöksiä tehdään vain siltä pohjalta mikä on oman puolueen kannalta parasta, eikä ajatella koko kansakunnan etua ollaan
tosiaan aika suossa. Onneksi keskustalla on puheenjohtaja jolla on laajempi ymmärrys
kuin vanhanaikaisilla puoluejyrillä.
Risto Volanen, herää tähän päivään ja laajennaa näkemystäsi.
Sähköposti:
Kirjoittaja Tuomo Pienimäki, 24. maalis, 2014
Tervehdys Risto
En näkisi asiaa noin mustavalkoisena kuin esität. Nykyiset yliopistosairaalat ovat myös sairaanhoitopiirejä ja kuntayhtymäpohjaisia myöskin. On myös muistettava että kuntien järjestämä sairaanhoito on poikkeus koko Euroopan tasolla joten kyllä siinä voidaan edetä uudellakin tavalla. Palvelut ovat tärkeämpiä kuin hallinnointi jota opn aivan liikaa. Olen aina ajatellut niin että kuntien perustehtävä on infran ylläpito, yrittäjyyden suosiminen ja mm. viihtyvyyden ja terveyden edistäminen esim liikuntapaikkoja ym. rakentamalla eikä niinkään varsinainen terveydenhuollon substanssi. Onhana tässä se hieno asia että kuntauudistus jää kokonaan erilleen ja myös vastuukuntamalli poistuu joten ne keskustalaisten kannalta pelätyimmät trendit jäävät sivuun. Kyllä tältä pohjalta voi aivan hyvä malli syntyä jos se jatkovalmistellaan hyvin ja on myös muistettava että kompromisseja tarvitaan monipuoluemaassa, mikä sekin on hyvä.
Sähköposti:
Kirjoittaja Virenius Kaarina, 24. maalis, 2014
Niin Kokoomus tekee taas saman tempun Sipilälle, jonka se teki Kiviniemelle, otti rengikseen. Eihän siitä seuraa kuin mitä jo on nähty. Ei tällä hetkellä muuta, kuin että onneksi löysin tämän blogin.
Sähköposti:
Kirjoittaja Markku Sanila, 23. maalis, 2014
Keskustan aiemmin esittämä kotikunta-maakunta -malli, jossa on piirteitä Ruotsin lanstinget-/maakäräjäsysteemistä, on vaikuttanut esitetyistä toimivimmalta. Maakäräjämallissa käräjäillä on vastuu, tuottavat itse, tarvittaessa ostavat palveluja. Maakäräjillä on verotusoikeus, veronsa on pois kuntaveroista. Mahdolliset valtionosuudet ohjataan suoraan maakäräjien kassaan. Toimintaa valvovat vaalein valitut, näin motivoituneet/osaavat valtuutetut. Suomessa maakäräjäalueiksi sopivat luontevasti nykyiset sairaanhoitopiirit.

Nyt esitetty viiden piirin malli, jossa kunnille jäisi vain maksajan rooli, jossa valta kenties olisi etäällä toimivilla byrokraateilla, josta puuttuisi demokraattinen valvonta (se vaalein valittu valtuusto), on kummallinen, alueellisesti eriarvoistava.
Sähköposti:
Kirjoittaja Kinnunen Olli-Pekka, 23. maalis, 2014
Hei !
Nyt on aika tehdä päätöksiä ja tämänpäiväinen historiallinen kompromissi on yksi osa nopeita ratkaisuja. Kun on talous tällä mallilla niin on toimittava. Uskon, että tästä tulee hyvää jälkeä. Haasteita kyllä myös on.
Sähköposti:
Kirjoittaja veijo simunaniemi, 23. maalis, 2014
Sipilä on tolkun poika,vaikka kuka tekee ja
mitä niin takuulla joku kateellinen löytyy se
on aivan varma asia,juha on tuleva hyvä poili
tikko sekin on varmaa,asiallinen rauhallinen
viisas mies,turhaa jyrsiä kun itse emme pysty
tähän kuitenkaan,toista ihmistä helppo mollata,halko ensin löytää omasta silmästä,se onkin jo temppu sinänsä,eikö vain,
Sähköposti: