Blogi

ARISTOTELES JA NUORISO
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tein väitöskirjan päätöksenteosta Aristoteleen ja G.H. von Wrightin praktisen syllogismin eli käytännöllisen järjen pohjalta. Kävimme sitten perheellä tutustumassa Aristoteleen elämänpiiriin Ateenassa ja sieltä tietenkin löytyi hänen rintakuvansa.
 
 
Siihen mennessä olin lukenut läpi Aristoteleen tuotannon ja yksi siinä huomiota kiinnittänyt asia olivat tutkielmat nuorisosta, kuten esimerkiksi seuraavat sitaatit.
 
 
NUORISON TILANNE
 
Nuorisoa on helppo huijata, koska sillä on niin suuret toiveet.
 
 
Nuoret ovat jatkuvasti humalaa muistuttavassa tilassa, koska elämä on makeaa ja he vielä kasvavat.
 
 
Nuoret rakastavat kunniaa ja voittoa enemmän kuin taloudellisia asioita.
 
 
Nuorilla on liioittelevia mielipiteitä, koska elämä ei ole opettanut nöyryyttä ja siinä tarvittavia rajoituksia. Lisäksi heidän toiveikas asenteensa saa heidät ajattelemaan itsestään suuria eli liioittelevia käsityksiä. He tekisivät aina mieluummin jaloja tekoja kuin hyödyllisiä tekoja. Heidän elämäänsä säätelee enemmän moraalinen tunne kuin järkevä päättely. Kaikki heidän virheensä saavat toimimaan liioitellusti ja kiihkeästi. He liioittelevat kaikkea - rakastavat liikaa, vihaavat liikaa ja samaa kaikessa muussakin.
 
 
Röyhkeyttä pidetään nuorison koristeena, mutta se herättää pahennusta vanhemmissa.
 
 
 
KASVATUKSESTA
 
Nuoruudessa muodostuneet hyvät tavat merkitsevät paljon.
 
 
Nuoruuden tulisi pysyä erossa kaikesta pahasta, erityisesti asioista, jotka tuottavat pahuutta ja pahaa tahtoa.
 
 
Nuoruus on pidettävä erossa kaikesta pahasta ja erityisesti asioista, jotka viittaavat paheisiin tai vihaan. Viisivuotiasta seuraavana kahden vuoden aikana tulee harkita asioita, joita hänelle tullaan opettamaan. Koulutus tulee jakaa kahteen ajanjaksoon, seitsemästä murrosikään ja siitä 21 vuotiaaksi.
 
 
Urheilun päätavoitteena on kaikkien nuorten kasvatus eikä vain luonnon suosima vähemmistö.
Sanalla sanoen kaikki teot tuottavat samanlaisia tapoja ja luonteita. Siksi meidän olisi varmistettava, että omat tekomme ovat sopivia, sillä nuorison luonne vaihtelee niiden mukaisesti. Ei olekaan samantekevää, miten me tässä suhteessa kasvatamme nuorisoa.
Valtioiden kohtalo riippuu nuorten koulutuksesta.
 
 
Kaikki, jotka ovat pohtineet hallitsemisen taitoa, ovat vakuuttuneita, että valtion kohtalo riippuu nuorison koulutuksesta.
 
 
Lainsäätäjän olisi kiinnitettävä huomiota ennen kaikkea nuorison koulutukseen. Sen laiminlyönnistä on haittaa perustuslaille.
 
 
Kansalainen olisi kasvatettava siihen hallitusmuotoon, jossa hän elää. Jokaiselle hallitusmuodolle on alun perin muodostunut erikoinen luonne, joka säilyy niin edelleen. Demokratian luonne luo demokratiaa, ja oligarkian luonne luo oligarkiaa.