Blogi

Robert N. Bellah on poissa.

 

http://www.aarweb.org/in-memoriam-robert-n-bellah

 

Luin sattumoisin juuri Robert N. Bellahin ja Hans Joasin toimittaman kirjan ”Akseliaika ja sen seuraukset” Bellahin artikkelia. Mieleen tuli tarkistaa netistä joitakin asioita ja vastaan tuli yllä oleva tuore tieto Bellahin kuolemastan 86 vuoden ikäisenä.

 

Robert N. Bellah oli “Elliot Professor of Sociology Emeritus” Kalifornian yliopistossa, missä hän opetti uskonnon sosiologiaa.

 

Bellah tunnetaan Yhdysvalloissa parhaiten työstään ”kansalaisuskonnon” tutkijana. Hänen mukaansa uskonnollisuuden muodot vaihtelevat eri aikoina ja modernissa maailmassa keskeistä ovat ne yhteiset uskomukset, joiden varassa kansalaiset, yhteiskunta ja valtio toimivat.

 

Bellahin uusin tuotanto käsittelee uskontoa ja ”akseliaikaa” (The Axial Age). Juuri tällä hetkellä on lisääntymässä laaja mielenkiinto tuohon akseliaikaan eli noin vuosiin 800-200 eKr. Silloin läpi maapallon kulttuureista tapahtui siirtymä konfutselaisuuteen, hinduismiin, buddhismiin, hellenismiin ja kristillisyyteen.

 

Bellahilla on laaja arvostus, vaikka hänen peruskatomusta ei jakaisikaan. Hän itse kuvaa sitä sosio-kulttuuriseksi neo-darvinismiksi eli ajatukseksi, että yhteiskunta ja kulttuuri ovat kehittyneet periaatteessa samaan tapaan erilaisten vaikutusten alaisena kuin elävä luonto. Länsimaisen kulttuuridebatin nykyvaiheessa tuo lähtökohta on lähellä mm. Jürgen Habermasin viime vuosiin asti kannattamaa ajatusta, että ihminen on sinänsä valmis ja hänelle riittää eteenpäin poliittinen diskurssi sekä tiede – Bellah täydentäen tätä juuri kansalaisuskonnon ajatuksella. Paradoksaalisesti perusasenteeltaan ei-konservatiivi Bellah tulee näin lähelle neo-konservatiiveja.

 

Akseliajan tulkinnassa yksi Bellahin kanssa vaihtoehtoinen teoria on René Girardin antropologia. Se kuvaa vanhimpien kulttuureiden peruspiirteiksi kultin ratkaista sisäiset kriisit kohdistamalla tuska ja viha johonkin syntipukkiin eli ihmis- tai eläinuhriin. Se avaa myös näköalan tulkita, miksi kristinuskosta tuli lopulta runsaat 2000 vuotta sitten kreikkalaisen hellenismin voittanut tie eteenpäin. Kristinusko sai ymmärtämään, ettei syy ole lynkattavassa vaan lynkkaajissa, joiden tulee tehdä parannus.

 

American Academy of Religion sivulta:

Bellah is best known for his seminal essays “Civil Religion in America” (1967) — where he coined the term "American civil religion" — and “Religious Evolution” (1964). He won the Sorokin Award from the American Sociological Association for Broken Covenant: American Civil Religion in a Time of Trial (1975) and the Los Angeles Times Book Prize for Habits of the Heart: Individualism and Commitment in American Life (1985). A prolific author, Bellah published his latest book, Religion in Human Evolution, in 2011.